مرکز آزفا و فرصت تصویرسازی از دانشگاه علامه طباطبائی و ایران

۱۷ بهمن ۱۴۰۳ | ۱۰:۱۹ کد : ۲۸۲۸۴ فعالیت ها
تعداد بازدید:۱۱
اولین بازدید دوره مدیریتی جدید دفتر نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه، از مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در تاریخ ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۳ انجام شد.
مرکز آزفا و فرصت تصویرسازی از دانشگاه علامه طباطبائی و ایران

دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه در اولین بازدید دوره مدیریتی جدید به مدیریت دکتر علی اسمعیلی اردکانی به همراه کارشناسان این دفتر سرکار خانم دکتر چمن پیرا و دکتر موسوی، در تاریخ 13 بهمن ماه 1403 بازدید از مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان را در دستور کار خود قرار داد.

 در این بازدید خانم دکتر میرزائی رئیس آزفا  ضمن تشکر از حضور همکاران دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه در مرکز آزفا،‌ این بازدید را به عنوان فرصتی مناسب برای بررسی دقیق تر ظرفیت‌ها و کمبودهای این مرکز توصیف کردند.

دکتر میرزائی نیز در بخش فرصت‌ها و عملکرد بر نوآوری‌های مرکز آزفا از جمله تولیدات نوین آموزش فارسی در قالب پادکست‌، تلاش برای مستندسازی عملکرد مرکز، تلاش برای ایجاد پیکیره‌های زبان فارسی جهت بهره برداری آموزشی، و وضعیت استقبال از دوره های زبان آموزی با اتکا به تفکیک کشورهای مختلف و اهداف زبان آموزان آنان از آموزش زبان صحبت کردند. علاوه بر این، ایشان درباره دوره‌های آموزشی فارسی به غیرفارسی زبانان، با اهداف مختلفی از جمله، آمادگی ورود به دانشگاه‌های فارسی زبان، تجاری، آشنایی با ادبیات، ویژه کودکان و ... توضیحات کاملی ارائه دادند.

ایشان در ادامه و در راستای تشریح مسائل مرکز، به کمبودهای سخت افزارای و نرم افزاری به منظور توسعۀ فعالیت‌ها وتقویت مرکز آزفا به لحاظ نیروی انسانی و اصلاح ساختار،‌ اهتمام بر راه‌اندازی سامانه‌ جامع آموزشی مرکز،‌ تجهیز مرکز (برای مثال تجهیز یک کلاس با امکانات فیل‌مبرداری و صدابرداری برای تولید محتوای آموزشی)،‌ حمایت از پروژه‌های پژوهشی مرکز که همگی در وهلۀ نخست در توسعه خط و زبان فارسی به عنوان زبان علم و به عنوان میراثی جهانی و در وهلۀ دوم در ایجاد مرجعیت علمی و شناساندن جایگاه دانشگاه علامه طباطبائی می‌تواند تأثیری به سزا داشته باشد، تشریح کردند.

دکتر میرزایی در بخش پایانی ابراز امیدواری کردند بتوانند با حمایت‌ها و نگاه علمی موجود در دستیابی به اهداف پیش‌بینی‌شده و در توسعۀ روابط بین‌المللی دانشگاهی گامی تأثیرگذار و درخور برداریم.

دکتر اسمعیلی اردکانی مدیر دفتر نظارت ارزیابی و کنترل کیفیت دانشگاه ضمن تشکر از توضیحات خانم دکتر میرزائی، صحبت خود را با تاکید بر اهمیت مرکز در جانمایی تصویرسازی و برندسازی ملی و بین‌المللی دانشگاه آغاز کردند.  اینکه در جهانِ بیش از پیش هزارتو و در هم تنیده، پیشبرد موثر و کم هزینه منافع، نیازمند ترسیم یک تصویر مطلوب از اهداف و آرمان‌های یک کشور است. هر چه این تصویر با اتکا به ابزارهای اقتصاد، فرهنگ، آموزش، بهتر ترسیم شود، پیگیری منافع و در نتیجه ارتقای جایگاه و پرستیژ بین‌المللی کارآمدتر خواهد داد. در این میان آموزش عالی و نهادهای مرتبط با آن مانند دانشگاه نقشی بسیار کلیدی دارند. دانشگاه به دلیل ظرفیت‌های بی‌نظیر جهانی علمی- فرهنگی و انسانی یکی از پیشگامان تصویرسازی بین المللی کشورها است.

وی افزود: آنچه امروز تحت عنوان «دیپلماسی علمی» طرح بحث می شود و در سال‌های گذشته نیز ادبیات خوبی درباره آن در ایران ترجمه و تالیف شده، دانشگاه بایستی در کنار توجه به مسائل ملی و ایفای نقش آموزشی، پژوهشی خود، نقش یک نهاد موثر در تصویرسازی بین‌المللی را بر عهده بگیرد. این تصویرسازی بین‌المللی از سوی دانشگاه با ابزار ارتباطاتی مانند رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب و مجازی، هم زمینه افزایش قدرت نرم یک کشور را فراهم می‌کند و هم تصویر مطلوبی از جامعه و کشور در سطح جهانی می‌سازد.

در این میان «مرکز آموزش فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی(آزفا) » یکی از این بسترهاست. جایی که مخاطبین آن عمدتاً غیرایرانیانی است که با اهداف مختلف، تصمیم به یادگیری زبان فارسی می‌گیرند.

دکتر اسمعیلی اردکانی در ادامه با اشاره به اینکه مرکز آزفا علامه از لحاظ جایگاه و تاثیرگذاری جزو 5 مرکز آزفا برتر در ایران است بر ضرورت پیگیری ارتقای کیفیت فضا، بهبود زیرساخت، تقویت نیروی اداری تاکید کردند. این ضرورت با توجه به جایگاهی که این مرکز در نگاه راهبردی دوره مدیریتی جدید دانشگاه دارد تعریف می‌شود. باید ابزارهای ما با اهداف راهبردی ما در دانشگاه متناسب باشد. این امر نیازمند پیگیری و حمایت است که دفتر نظارت و ارزیابی با توجه به ماموریت خود، این اقدام را در دستور کار قرار خواهد داد. بسیار امیدواریم که بتوانیم در جهت نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری لازم و ضرروی مرکز اقدامات خوبی برداریم.

در ادامه سرکار خانم دکتر چمن پیرا از کارشناسان دفتر با طرح پرسش‌هایی از روند برگزاری آزمون، کیفیت نظرسنجی از زبان آموزان، روند تائید مدرک ارزشیابی، نحوه ارزیابی عملکرد جامع مرکز و چگونگی تعامل با وزارت علوم و سایر نهادهای مرتبط، پرسش‌هایی را با هدف برآورد دقیق‌تر از عملکرد مرکز آزفا طرح کردند.

دکتر موسوی نیز با پرسش از بانک نحوه طراحی سوالات آزمون، کیفیت و فرایند طراحی آزمون و همچنین شکل همکاری با مراکز خصوصی برای جذب زبان آموز، بر فرصت‌های توسعه همکاری با بخش خصوصی تاکید کردند.

بخش پایانی به بازدید از ساختمان، کلاس‌های درس و همچنین بررسی شرایط فضا، امکانات و محیط مرکز اختصاص یافت.

مرکز نظارت و ارزیابی مطابق حوزه ماموریتی خود، با توجه به گزارش میدانی و همچین دریافت گزارش عملکرد مرکز آزفا از مدیریت این بخش، تلاش خود را بر ارتقای جایگاه سازمانی و توسعه فعالیت‌های بین‌المللی این مرکز قرار خواهد داد.

کلیدواژه‌ها: مرکز عملکرد مرکز مرکز آزفا دانشگاه زبان زبان فارسی آزفا


نظر شما :