گزارش کارشناسان اداری از حوزه‌های پنج‌گانه دانشگاه؛ گامی برای تدوین برنامه جامع دانشگاه

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ | ۰۹:۱۳ کد : ۲۹۳۸۷ فعالیت ها
تعداد بازدید:۳۹
کارشناسان اداری دانشگاه علامه طباطبائی با هدف شناسایی چالش‌های عملیاتی و تدوین برنامه جامع مدیریت دانشگاه، گزارش تحلیلی و پیشنهادی خود را از وضعیت پنج حوزه اصلی دانشگاه به دکتر احمدوند ارائه دادند. این گزارش با تمرکز بر مسائل، موضوعات و راهکارهای اجرایی، مبنای جلسات گروه کانونی با مدیران و رؤسای دانشکده‌ها قرار گرفت.
گزارش کارشناسان اداری از حوزه‌های پنج‌گانه دانشگاه؛ گامی برای تدوین برنامه جامع  دانشگاه

دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه، در چارچوب برنامه‌ریزی برای سال ۱۴۰۴ و همچنین تهیه چشم انداز دانشگاه و در راستای بهره‌گیری از تجارب و بینش کارشناسان اجرایی، اقدام به گردآوری گزارش‌هایی تحلیلی از کارشناسان حوزه‌های مختلف اداری دانشگاه نمود. این گزارش‌ها در پنج محور اصلی شامل معاونت‌های توسعه و مدیریت منابع، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، و فرهنگیاجتماعی تدوین و گردآوری شد.

در این گزارش‌ها، مسائل اصلی هر حوزه، به همراه راهکارهای پیشنهادی برای حل آن‌ها و ارتقاء عملکرد عملیاتی دانشگاه درج شده است. مهم‌ترین محورهای مطرح‌شده به شرح زیر است:

  • معاونت توسعه و مدیریت منابع: بررسی پنج حوزه کلیدی شامل منابع انسانی و رفاه، تشکیلات، بودجه و مالی، فناوری اطلاعات، و حوزه عمرانی. تمرکز بر بهبود فرایندهای اداری، اصلاح ساختارها و ارتقاء بهره‌وری در تخصیص منابع.
  • معاونت پژوهشی:  تأکید بر گسترش بروندادهای پژوهشی، ارتقاء جایگاه علمی بین‌المللی اعضای هیئت علمی، و حمایت از برگزاری رویدادهای مؤثر در تقویت برند علمی دانشگاه.
  • معاونت دانشجویی: بازنگری در سیاست‌گذاری و سازماندهی امور رفاهی، بهداشت روان، امور خوابگاه‌ها، ورزش و حمایت‌های معیشتی برای دانشجویان، همراه با ارائه طرح‌هایی برای حمایت روانی و اجتماعی از کارکنان و خانواده‌های ایشان.
  • معاونت فرهنگی و اجتماعی: پیشنهاد برای تقویت نقش و مشارکت انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی و هنری، نشریات دانشجویی، پرداختن به مسائل قومیتی و مذهبی، و بهره‌مندی از توانمندی‌های دانش‌آموختگان فعال دانشگاه.
  • معاونت آموزشی: رائه راهکارهایی برای بین‌المللی‌سازی آموزش، جذب دانشجویان نخبه، تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه، ارتقاء سطح علمی رشته‌ها، ایجاد رشته‌های جدید و گسترش همکاری میان گروه‌های آموزشی.

در ادامه این فرآیند، جلسات گروه کانونی با حضور رؤسا و مدیران دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها برگزار شد و نتایج حاصل از تجمیع این جلسات و گزارش‌ها، پس از تحلیل و ارزیابی توسط دفتر نظارت و ارزیابی، جهت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی به ریاست دانشگاه منعکس گردید.

این فرآیند به عنوان یکی از گام‌های کلیدی در حکمرانی مشارکتی دانشگاه، بر نقش‌آفرینی کارشناسان اجرایی و هم‌افزایی میان بخش‌های مختلف دانشگاه برای شکل‌دهی به مدیریت علمی و مبنای اقدام هر معاونت در برنامه اجرایی سال ۱۴۰۴ و همچنین تهیه چشم انداز دانشگاه تأکید دارد.


نظر شما :